pondělí 3. července 2017

Recenze: Sám doma & Sám doma 2: Ztracen v New Yorku

Že to vypadá, že to bude filmová recenze? No částečně máte pravdu. Podle úspěšných vánočních filmů Sám doma a Sám doma 2: Ztracen v New Yorku byly totiž napsány dvě slabé knížky. Jsou v nich rozdíly od filmů? Pokusím se to vše shrnout v této recenzi.

Děj knih asi netřeba dlouze představovat. Malý zlobivý kluk Kevin McCallister se před Vánoci pohádá s rodinou, protože neustále zlobí. Když pak celá rodina odjede na Vánoce do Paříže, tak ho zapomenou doma. A jako na potvoru zrovna tyhle svátky si jejich ulici, která by měla být kompletně volná a všichni měli být na svátky pryč, vyhlédne dvojice zlodějů Marv a Harry. Tím začíná ta pravá zábava. Kevinova máma Kate se snaží co nejdříve dostat z Paříže zpátky domů a během toho se Kevin snaží doma normálně fungovat, i když se jejich dům snaží vyloupit Marv s Harrym. Aby Kevin uchránil svůj vlastní dům, tak pro ně připraví takové nástrahy, na jaké minimálně rok nezapomenou. U takto známého díla nebudu považovat za spoiler, pokud dodám, že vše dobře dopadne, Kevin ve zdraví přežije, ale to samé se nedá říct o Marvovi a Harrym. Ti pěkně potlučení skončí ve vězení.

Říká se, že dvakrát do stejné řeky nevstoupíš, ale velmi podobná situace se opakovala o rok později. S tím rozdílem, že rodina McCallisterů si po předchozím extempore dávala pozor a Kevina doma nenechali. Na letišti ale hodně pospíchali a Kevin se v davu ztratil a odletěl místo na Floridu (Kdo by taky na Vánoce chtěl letět na Floridu?) do New Yorku. Tentokrát má s sebou batoh svého táty Petera, takže má i jeho peníze a kreditní kartu. Ubytuje se v hotelu, jeho rodina na Floridě podle toho zjistí, kde je a okamžitě letí za ním. Jenže Marv a Harry utečou z vězení a v New Yorku narazí na Kevina. A po zážitcích z minulých Vánoc se chtějí pomstít. Kevin proto využije domu svého strýčka Roba, který je ale v rekonstrukci. Tam připraví spoustu nástrah, do kterých Harry a Marv opět spadnou. Opět je dopadne policie a Kevin se shledá se svou rodinou. Happy end prostě v rodinných filmech nesmí chybět.

Kevin vzal svou hrdličku. "Já mám jednu, vy máte jednu. Dokud budeme každý mít svou hrdličku, budeme navždy přáteli."

Z literárního hlediska se jedná ale o normální dílo, které ničím nevyniká. Zasloužilo by tedy průměrých 50 %. Znalost filmů pak přidává oněch 20 %, protože se člověk těší na oblíbené scény nebo hlášky. Jelikož byly knihy sepsány podle scénáře, nedozví se čtenář o moc víc, než co už zná z filmů. Takových situací se ale i přesto pár našlo, v tom bych tedy hledal přidanou hodnotu těchhle knižních zpracování. Zajímavostí je třeba i podobnost obou dílů ve vedlejších postavách. V prvním díle to byl stařec Marley, ve druhém pak holubářka. Obou se Kevin zpočátku bál a k oběma si později našel cestu, poznal je zblízka a zjistil, že se jich vůbec bát nemusí. A navíc ho ve vypjatých závěrečných scénách zachrání. Zajímavostí je pak i to, že druhý díl má špatně uvedeného autora, kterým je Todd Strasser stejně jako u prvního dílu a ne A. L. Singer. Rozhodně doporučuji knihy k přečtení těm, kdo mají oba filmy rádi, protože některé scény jsou rozvedeny detailněji či lépe popsány než ve filmu.

Název: Sám doma
Původní název: Home Alone
Autor: Todd Strasser